Tuesday, June 25, 2013

Sampah! kenapa pandang ringan?

Bismillahhirrahmanirrahim..

Sampah!
Ahai.. pasti ada orang cakap:
1. Ada apa dengan sampah?
2. Ah.. buang je sampah kat tepi jalan tu nanti adalah orang yang bersihkan.
3. Biarlah, apa guna ada 'cleaner' kan dorang dibayar?
4. Habis, kau nak pegangkan sampah ni sepanjang perjalanan?

Di dalam firman Allah ada menceritakan sikap manusia:

maksudnya:
"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah dibumi."
Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak menumpahkan darah disana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?" Dia berfirman, Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." (Surah Al-Baqarah 2:30)

Ya, terbukti! manusia itu akan melakukan kerosakan.
 Aku melihat ramai manusia di luar sana yang merasa jijik melihat sampah, menutup hidung saat lalu berdekatan timbuanan sampah. Bila tengok kawasan yang berserakan dengan sampah ada yang cakap "kotornya tempat ni".

ha... pandai pulak..

Sedar tak sedar, bukankah anda salah seorang penyumbang sampah yang bertaburan itu?

Allah ada berfirman dalam salah 1 surah dalam Al-Quran yang bermaksud:

"Sungguh segala kebaikan itu datangnya dari Allah, dan segala keburukan yang menimpa manusia itu adalah kerana salah dirinya sendiri" (insyaAllah nanti di cari surah apa)

ha... tu dia...

Bila banyak sampah di merata-rata tempat makin banyak pulak tempat bersarangnya nyamuk-nyamuk. Nanti banyak pulaklah orang kene demam denggue dan segala bagai. Ha? nak salahkan siapa?
'Back' semula kepada diri sendiri...

Fikir-fikirkanlah..

Sememangnya ada yang mencari rezki dari sampah-sampah itu, tapi janganlah dengan menghamburkan sampah merata-rata anda rasa itu memberi rezki kepada mereka! Fikikanlah.. kepada yang merasa ada orang yang membersihkan sampah, bagaimana jika itu ibumu? Tidakkah kamu kasih akan mereka?

Perbuatan dan sikap kita mencerminkan akhlak kita. Mencerminkan siapa diri kita. Tidak mahukah kita mencontohi akhlak rasulullah? Tidak mahukah kita menjadi manuisa yang bermanfaat kepada orang lainnya?

"sungguh manusia yang paling baik itu adalah yang banyak bermanfaat kepada yang lainnya dan mendapat keredhaan Allah swt. itu yang utama.

^_^ jom berlumba-lumba meraih redhaNya..





No comments:

Post a Comment