Tuesday, June 25, 2013

wahai penyeru kebaikan..

Bismillahhirrahmanirrahim..
Faktor terbesar yang menyebabkan masyarakat berpaling dari para da'ie dan orang-orang yang menyerukan kebaikan-khususnya perbaikan moral adalah:

1. kisah lalu mereka yang suram dan moral mereka yang tidak terpuji.
    -masa lalu yang tidak baik inilah yang memunculkan keraguan terhadap kejujuran para da'ei. Mereka akan menduga bahawa sebenarnya para dai itu berlindung di balik aktivitas dakwahnya untuk meraih keuntungan tertentu, atau mereka sudah puas merasakan nikmat hidup atau bergelumang dengan dosa, atau dugaan buruk lainnya..

Allahurabbi... Ampunkan daku..

Seorang da'ie yang lurus dan istiqamah di masa mudanya, selama ia akan melangkah dengan mantap dan percaya diri. Kerana apa??
Kerana, musuhnya tidak akan menemukan jalan untuk memperolokkan peribadinya baik menggunanakan senjata di masa lalunya atau di masa sekarang. Tidak ada detik kehidupannya yang mampu dijadikan fitnah.

Allah..

Benar, Allah akan menerima taubat hambanya yang benar-benar bertaubat dan Allah akan menghapuskan kejahatan masa lalunya dengan kebaikan masa kini.

Wahai penyeru kebaikan...

Jika kamu masih diusia mudamu, gunakanlah ia sebaiknya. Janganlah engkau mencemarkan usia mu dengan noda-noda dosa yang terlihat jelas. Sentiasalah memohon ampunan dari Allah.

-muhasabah-






No comments:

Post a Comment