Sunday, May 26, 2013

Kita tak tahu kat mana rezki kita...

"Kita tak tahu kat mana rezki kita", kata seorang sahabat bila aku masih mengira nak beli makanan kucing banyak mana. Di kawasan rumahku terlalu banyak kucing yang kasihan aku melihatnnya. Tiap hari bila keluar pintu mesti kucing-kucing serbu nak masuk, cari makan. Sebelum ini aku selalu berkira-kira sebabnya, aku sendiri memerlukan duit untuk makan, kot la nak layan kucing istimewa sangat. Ish... *teruk ke? urm...
Bukan apa, aku selalu cakap dari aku bagi makan kucing baik aku bagi orang-orang yang memerlukan diluar sana, maklumlah aku berada di sebuah negara yang kadar kemiskinannya agak tinggi.
            Tapi, bila tiap hari aku tengok ada kucing yang kelaparan aku jadi kasihan. Jika kucing tu boleh bercakap pastilah dia sudah menegur manusia yang mementingkan diri, tidak punya belas kasihan terhadap binatang. Sedangkan, kucing-kucing itu adalah makluk yang sentiasa berzikir dan memuji Allah, sedangkan aku? terkadang lalai dalam mengingatiNya.
           Alhamdulillah, hakikatnnya bila kita berbuat baik kepada makhluk Allah keranaNya, hati akan tenang. Percayalah!! Dan rezki, janganlah kita merasa takut kurang kerana setiap orang ada rezki masing-masing.  Yang penting usaha, dan bermohonlah padaNya. Pada saat ini, aku melatih diri agar aku menjadi anak yang membantu dan berbakti pada keluarga. Ya, sebagai seorang da'ei aku tahu amat penting untuk aku mengurus kewangan dengan baik, buat keluarga, diri, jalan dakwah dan berbuat baik kepada makluk lainnya.
          Aku teringat kata-kata seorang guruku," cikgu dulu pun banyak menahan kehendak diri yang kurang penting, saat cikgu belajar. Tak apa, nanti dah kerja belilah apa yang kita suka".
          Ya.... itulah... jangan terlalu berkira, lakukanlah sesuatu itu kerana Allah sungguh hatimu akan tenang. Setiap rezki itu Allah yang berikan dan dalam rezki kita ada hak orang lain dan makhluk lainnya. Jangan berkira... ^_^

insyaAllah  Allah akan melapangkan rezki buat siapa sahaja yang Dia kehendaki :)

 
   Bersyukurlah....

No comments:

Post a Comment