Sunday, May 19, 2013

Inikah manusia??



 

" Nama pun manusia, diberi salam pun tidak dijawab, ialah kami ini cuma mengamen." gerutu seorang pengamen yang tiba-tiba naik berang kerana semua hanya tunduk.
Bukanlah tidak mahu menghulur wang walau sedikit tapi kami memang tidak memegang wang pada ketika itu. Waktu ini aku bersama ansarullah sekalian dalam perjalanan ke Bogor untuk mukhayyam yang pertama kali buat kami.
            Rasa macam kene tampar =-=
Kita lihatlah dunia sekarang, ramai manusia yang mementingkan diri. Mana hilangnya kemanusiaan??
Yang kaya semakin kaya, yang miskin bertambah miskin. Ramai yang sibuk dalam kehidupan masing-masing hingga lupa kepada yang memerlukan di luar sana. Sibuk duk menempa nama kat "world record la", ini terbaiklah, itu terbaiklah..

           Sedar tak kita??
Kerana sifat "individualisme" yang beraja dalam diri manusialah, ramai saudara kita kat luar sana yang menjual akidahnya, menjual maruahnya, mengamen, mengemis dll.
           Pelik kenapa macam tu??
Sebabnya bila setiap manusia itu punya rasa kasih sayang terhadap manusia lainnya, jika setiap yang kaya dan yang mampu mengeluarkn zakat, maka tidaklah akan timbul masalah seperti ini. Umat islam perlu lebih memantapkan sistem ekonomi agar dapat membantu saudara seislam yang lainnya. Agar tidak ada yang tergadai kerana wang. Serta juga membantu semua manuisa yang memerlukan diluar sana tanpa mengira, agama, bangsa dll.
          Ingatlah...
Jangan kita memandang rendah kepada orang lain, jika anda bertemu pengamen, ingatlah bahawa dia mungkin lebih baik dari kita kerana dia berusaha mencari rezki yang halal. Sedang dalam rezki kita ada rezki orang lain. Janganlah kita kedekut nak mengeluarkan infaq kepada orang yang memerlukan. Sungguh tangan yang memberi itu lebih baik. InsyaAllah bila kita lakukannya ikhlas kerana Allah.

wallahulalam 

No comments:

Post a Comment